Comunicat Date Cuenta

Comunicat Fem Sindicat Formació / 8 abril, 2021

A l’afiliació del Sindicat de la Imatge UPIFC, a la població en general:

Des de la Secció Sindical Datecuenta, integrada per persones treballadores de la imatge i la comunicació, docents de la Escuela Libre Datecuenta i afiliats/des al Sindicat de la Imatge, us volem comunicar les dificultats que hem estat passant els darrers mesos arran de les successives restriccions administratives i el greuge que, a parer nostre, suposa la diferenciació que la Generalitat fa entre diferents tipus d’escoles; les reglades administrativament i la resta.

Nosaltres, autonoms/es, dedicades al món de la cultura i relacionades amb el sector de les arts gràfiques i la comunicació, estem en una situació insostenible –segons una enquesta de l’any passat de la plataforma SOS Sector Gráfico, 3 de cada 4 no arribem a l’SMI i 2 d’aquells 3, son per sota del llindar de la pobresa (8.871 euros anuals)– amb la qüestió de la pandèmia hem vist com queien molts dels nostres projectes relacionats amb l’àmbit cultural. Ara a més, hem hagut de veure com se’ns restringia l’àmbit docent pel simple fet capriciós de si l’escola on col·laboràvem tenia un acord previ amb l’administració, o no.

Pensem que aquest fet discriminatori, a part de sibil·lí, vulnera el dret mateix de la llibertat educativa i el del treball. En un àmbit, a més, el de la imatge i les arts, que l’administració ni atén ni considera. És per això que reclamem l’equiparació amb la formació reglada. Per una igualtat en l’àmbit educatiu, però sobretot per un reconeixement d’aquells estudis que l’administració interessadament obvia i subestima.

Les ensenyances artístiques son infravalorades. L’alfabetització visual, ni està ni se l’espera. L’administració no té gens d’interés amb el foment de la consciència crítica. Ho demostra sobradament quan, dia sí i dia també, menysté la cultura des de tots els estaments de l’Estat. En un moment on es limita la cultura i es coarta la llibertat d’expressió, recordem que les èpoques de menys llibertat i més control van lligades al menyspreu de les manifestacions culturals. Observem molt preocupades un procés de canvi de model social que aprofita el bloqueig anímic de la societat enmig d’una terrible crisi sanitària. En aquest nou ordre de les coses el sector cultural torna a fer nosa. I, nosaltres, no callarem.

Malgrat el que puguin sostenir alguns, sabem que la cultura no fa part del problema sanitari. La cultura és segura. I entenem que la crisi sanitària més aviat hauria de ser un objectiu polític en si mateix, ens referim a l’atenció que haurien d’haver posat aquells que han mantingut tancades les escoles d’arts visuals -i han de posar- per no seguir desmuntant el sistema sanitari públic, que recordem és de tothom. Malgrat la feina que deuen tindre en corregir la seva funesta gestió es dediquen a anar limitant de manera aleatòria altres terrenys per anar dificultant encara més la possibilitat de subsistir en un sector abandonat. La cultura i la cultura alternativa no poden pagar, sempre, els plats trencats per les politiques neoliberals.

Tot i això, i tot els seus impediments, estem disposades a seguir endavant. Creem i creiem en el nostre compromís i la nostra feina, volem facilitar l’accés a les arts visuals a persones treballadores, immigrants i jubilades que de cap altra forma les tindrien. Perquè nosaltres sí que volem una societat més lliure, més justa i més solidària.

No som part del problema, som part de la solució. Respecte a la Cultura. Cultura és llibertat

Salut!

8 d’abril de 2021