Ignasi Marroyo (UPIFC): “SOMORROSTRO. Imatges d’una època”
Exposició fins el 30·07·2016, a la galeria IL Mondo, a Barcelona.
- en el marc de DOC>field.16
PRESENTACIÓ:
36 imatges documentals b/n, en format 40×50, cm sobre el barraquisme a la Barcelona dels anys seixanta al barri del Somorrostro (actual Port Olímpic) d´Ignasi Marroyo (UPIFC), que reflecteixen la cruesa de la vida dels immigrants que no podien accedir a un habitatge digne per la seva precarietat de mitjans econòmics.
El treball va ser un encàrrec d’El Correo Catalán a Ignasi Marroyo, juntament amb Joan Colom (ambdòs afiliats actualment al Sindicat de la Imatge UPIFC) l’any 1964. Tot i la mala fama del barri, finalment hi van anar un dia a fer les fotos. Al final del passeig Marítim hi van trobar un grup de “gent de ciutat” observant des de la barana la vida dels barraquistes com si fos un espectacle. Una vegada dins del barri, en cap moment van tenir por, encara més: la gent els va acceptar i es va deixar retratar sense cap problema. A Ignasi Marroyo el va impressionar molt les condicions de vida tan dures: molta misèria, no hi havia aigua i sobretot la brutícia que els envoltava. El reportatge es va publicar a El Correo Catalán amb el títol “La liberación de Barcelona continua”.
- DIRECCIÓ ARTÍSTICA: Natasha Christia
- MONTATGE: Nadia Garcia i Didac Cortina (UPIFC)
- ACTIVITAT: Col·loqui a càrrec del col·lectiu “Memòria dels barris de Barraques de Barcelona” el dimecres 13·07·2016, a les 19,30 h.
……………………………………………………………….
L’autor Marià-Ignasi Marroyo i Rodríguez, més conegut com a Ignasi Marroyo, va néixer a Madrid el 22 de maig de 1928. L’any 1929 la seva família es va traslladar a Barcelona, on va viure fins als anys 60, quan es va traslladar a Rubí, on resideix actualment.
A finals de la dècada de 1940 es va iniciar com a aficionat a la fotografia, després que els seus pares li regalessin una càmera Univex Unica. Anys més tard va aconseguir una càmera Baldinette de pas universal que li va permetre fer fotografies de més qualitat; a partir d’aquí va anar experimentant amb altres càmeres i formats. Serà el format de pas universal, però, amb el qual realitzarà el gruix de la seva obra.
A la dècada de 1950 va presentar fotografies a diversos salons i concursos, dels quals destaquen les imatges seleccionades al II Saló Internacional a Sant Adrià del Besòs i el Premi d’honor al 1r Concurs Nacional de Fotografies de Roses a Sant Feliu de Llobregat. Va ser a finals d’aquesta dècada quan va prendre embranzida la seva afició per la imatge fotogràfica, coincidint amb el seu ingrés a l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya.
Així, l’any 1960 un grup de joves fotògrafs funden el col·lectiu fotogràfic El Mussol dins de l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya. L’integren: Josep Bros, Jordi Munt, Jordi Vilaseca, Joan Colom, Enric Garcia Pedret, Antoni Boada, Josep Albero, i el mateix Ignasi Marroyo. Aquest col·lectiu va tenir el suport de Josep Maria Casademont, crític i dinamitzador cultural, també promotor de la Sala Aixelà, un espai mític per als fotògrafs d’aquella generació. Durant aquesta època, Marroyo va fer diverses exposicions col·lectives amb el grup El Mussol.
L’any 1963 va començar a dedicar-se professionalment a la fotografia, dins del camp de la fotografia industrial, però no va ser fins a l’any 1972 que la seva dedicació va ser exclusiva, fins a la seva jubilació l’any 1993.
L’any 2014 va ser guardonat amb la Creu de Sant Jordi
- Ignasi Marroyo és membre del Sindicat de la Imatge UPIFC des del 20·05·2003, amb carnet professional núm. 0305454
___________________________
El fons fotogràfic d’Ignasi Marroyo (UPIFC) està format per 72.989 imatges en diversos suports i formats. D’aquest volum, uns 60.000 exemplars corresponen al seu fons personal i més creatiu, bona part realitzat en format 24×36; i la resta, uns 13.000 exemplars, correspon a la seva producció com a fotògraf industrial entre les dècades de 1970 i 1990. També integren el fons quatre col·leccions de revistes fotogràfiques (Art de la llum, Sombras, Arte Fotográfico i Imagen y Sonido) i un conjunt de manuals de tècnica fotogràfica dels anys quaranta i cinquanta.
El material cobreix el període entre 1950 i 2010. Cronològicament, els primers reportatges corresponen als que presenta a exposicions i concursos durant la dècada de 1950. Tot i les diverses temàtiques, predomina el realisme social amb una mirada estètica crítica. Les darreres imatges, realitzades en format digital, són de caire més documental i relacionades amb Rubí.
Marroyo ha estructurat el seu arxiu en les sèries sobre Agricultura i ramaderia, Animals, Arqueologia, Arquitectura, Autoritats, Botànica, Comercials, Comunicació, Docència, Espectacles, Esports, Festes populars, Formes, Oficis i indústria, Música, Paisatge astronòmic, Paisatge marí, Paisatge meteorològic, Paisatge rural, Paisatge urbà, Religió, Retrat, Sanitat, Serveis, Transports, Reportatges i Rubí.
D’aquest conjunt fotogràfic destaquen, per la seva qualitat i per la seva mirada estètica, els reportatges sobre Setmana Santa, els barris de Somorrostro i la Ribera de Barcelona i la tauromàquia. Aquests reportatges s’emmarquen dins del que s’ha anomenat realisme fotogràfic o Nova avantguarda catalana. L’obra de Marroyo es pot trobar a les col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya i de la Fundació Foto Colectania.
- Comissari de l’Arxiu Marroyo: Manel Miras
QUAN: | fins el 30 de juliol de 2016 |
ON: | galeria IL MONDO |
ADREÇA: | c/ Calàbria 178. 08015 Barcelona |
COM ARRIBAR: |
|
ENTRADA: | lliure |
HORARI: |
|
INAUGURACIÓ: | divendres 17·06·2016, a les 19,30 h amb la presència de l’autor |
ORGANITZA: | Fundació Photographic Social Vision |
+INFORMACIÓ:
ILmondo
- Tel. 931 882 323
- ilmondogaleria@gmail.com
- www.ilmondogaleria@gmail.com
Etiquetes: Barcelona, Barraquisme, Didac Cortina (UPIFC), DOCfield>16, El Correo Catalán, fotografia, fotoperiodisme, galeria iL Mondo, Ignasi Marroyo (UPIFC), Memòria dels barris de Barraques de Barcelona, Nadia Garcia, Natasha Christia, Somorrostro