-el Sindicat hi col·labora-

PRESENTACIÓ:

ABCDansa

Hi ha qui creu que fou el gest corporal del braç i de la mà allò que amb el pas del temps va produir el llenguatge escrit. El domini coreogràfic del gest. Aquesta intenció comunicativa flueix també a través del crit i del sospir, del gemec, el plor i l’esglai, en definitiva de l’expressió del sò humà.

Un origen comú a totes les llengües o potser diversitat de naixements en formes diferents amb sincronies i diacronies pròpies, però tenint en comú la marca, la petjada, el rastre deixat pel gest al damunt de l’espai físic, bi o tridimensional, amb un estri (el calam) que, com eina d’us específic, no ha parat mai d’evolucionar.

La predisposició pel llenguatge heretada genèticament, ja ens dona la facultat d’adquirir capacitats mímiques en el moment de la naixença. Mamífers mandrosos i lents com som, necessitarem uns períodes força dilatats i entorns favorables per adquirir una destresa verbal, tant oral com escrita, que ens permetrà ingressar en la comunitat de forma natural i satisfactòria.

Aquest és el sentit que volem evocar per mitjà de les imatges fetes a l’obrador de la llum electrònica. Performem amb una voluntat expressiva al servei de la llibertat d’associació entre camps d’experiència distints.  Blasmades en la fotografia conviuen dansa, cal·ligrafia i el gest primigeni d’una batuta i una cinta, per composar conjuntament la partitura d’un procés cultural d’emancipació.

 

La Tipografia

L’ eix sobre el que es vertebra el desenvolupament de la tipografia d’aquesta mostra, fonamenta el seu concepte en el traç de la Carolíngia, tot i que no cerca imitar-la.

La minúscula Carolina fou emprada com a escriptura standard i dins del conglomerat cultural que insistentment anomenem Europa, dels segles IX al XIII i que desembocà posteriorment en la minúscula gòtica.

Entenem que presenta dues característiques cabdals per conduir el nostre projecte: d’una part, serà la base sobre la que es bastiran totes les tipografies actuals a occident, de l’altre és, com ja s’ha insinuat, el gest , el moviment intencionat que es normalitza amb la clara voluntat de transcriure, de convertir i de modelar la intuïció primigènia en un espai comú de comunicació i coneixement.

 

La Dansa

El moviment de la cinta, una de les disciplines més plàstiques i complexes de la gimnàstica ritmica, surt del cos però el transcendeix.

Un traç llarg, instantani i fugisser, captat per la càmera, ens permet, a través del mestratge de la ballarina/atleta , albirar de sobte, una forma congelada en l’espai i el temps, que ens explica i ens remet al gest emocional, expressiu i descriptiu que donarà pas al nostre llenguatge.

És una aproximació a l’escriptura efímera que es perd d’immediat però que gracies a la fotografia i la gestualitat de l’Artista passa a ésser testimoni  i referencia d’un procés que ha vinculat tota la humanitat: la escriptura.

 

La Mostra

Les imatges ens evidencien com canvia el traç en funció de l’estri emprat per dibuixar-la.

Són  les minúscules del nostre abecedari, més dues aproximacions a la variant majúscula per la G i la L i dues versions  de la A la S, front la gestualitat de la cinta amb traços molt més llargs i volàtils.

Conjuntament conformen les fotografies fetes a Aphoto per Francesc Martí partint de l’estudi, posterior recreació cal·ligràfica i vectorització de la Carolingia, dissenyada per en Joaquim Cañellas.

L’objectiu final no ha passat per reproduir el gest formal de la tipografia de referencia, sinó per crear una “nova”tipografia utilitzant el pal ( a mode de ploma o batuta) de la cinta com a una nova eina d’escriptura.

……………………………………………

L’autor

Francesc Martí Palau es va formar inicialment en Disseny gràfic i industrial a l’escola Eina, on va començar el seu interès per la fotografia de la mà d’en Xavier Miserachs, i posteriorment amb un master de marketing per EADA i publicitat.  Membre del Col·legi de Relacions Públiques i Publicitat de Barcelona, ha cursat també estudis de música a l’Aula de música Jazz de Vallvidrera i s’ha format posteriorment a l’escola IRCO com a practitioner de PNL.

Tot i això i bàsicament ha estat molts anys vinculat al món editorial, tant com a soci de dues editorials (GRAÓ I Serveis Pedagògics), com a director d’art I co-creador de la BC Biblioteca de la Classe, Director d’art i Editor fotogràfic a RBA en el departament de Grandes Obras, i posteriorment passant al seu partner NATIONAL GEOGRAPHIC, on va desenvolupar la funció de director d’art durant un dilatat període, i després a la revista Viajes amb les mateixes funcions. Responsable de l’edició de llibres per a diversos ajuntaments (L’Escala etc.) i actualment autor del seu primer llibre literari-fotogràfic de Vidas Secretas, de propera aparició. Ha col·laborat també com a assessor de Gorbs publicacions.

Aquest entramat d’activitats ha esta sempre acompanyat per la seva activitat com a grafista i publicista: Tret, Imatge, Ala coeli i durant molts anys Logosfera SL. han estat estudis de comunicació i publicitat en els quals s’ha donat servei integral a més de 150 empreses industrials catalanes, des de campanyes de comunicació a promocions o llocs web.

Director de Producció cinematogràfica i soci a Xavier Ferrer i associats , productora cinematogràfica publicitaria, i posteriorment realitzador i propietari de MIRAFILMS SL, va ser responsable de les campanyes de comunicació al mitjà televisiu durant anys d’ERC, així com de vídeos formatius i de comunicació per a la RENFE, ADIF o el MOPU etc.

Ha fet exposions de pintura, especialment de giclèe I compta amb dos CDs al mercat de Jazz fussion amb Carretera i Manta (guitarrista i compositor) i pop eclèctic, treball de composició, interpretació i producció en solitari el 2008 i actualment encara a Spotify.

El caracter del seu treball ha fet que estigués poc volcat a participar en exposicions fotogràfiques, activitat que ha començat a desenvolupar fa menys d’un any . Ha participat a la bienal de Olot i cinc monogràfiques dins Catalunya amb l’obra Vidas secretas. Com a rerafons, el seu interès continuat per la fotografia ha resultat en un fons de més de 100.000 imatges, especialment publicitàries, d’arquitectura i d’aus, però també de molts altres temes d’investigació fotogràfica als quals hi dedica actualment gairebé tot el seu temps, tant al plató com a exteriors.

QUAN: fins el 31 d’agost de 2017
ON: Claustre de l’Hospital
ADREÇA: c/ Hospital, 2. 17257 Torroella de Montgrí (L’Empordà / Girona)
ENTRADA: lliure
HORARI: tots els dies de 10 a 19,30 h.
ORGANITZA: Amics de la Fotografia de Torroella de Montgrí
COL·LABOREN:
  • Sindicat de la Imatge UPIFC
  • Hospital-Asil de Pobres i Malalts
  • Consell Comarcal del Baix Empordà
  • Diputació de Girona
amb el SUPORT de: Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Torroella de Montgrí