comunicat

Més de quatre anys sense resposta del Departament d’Interior

El passat 29 de gener s’han complert quatre anys que aquest sindicat demana, sense èxit, reunir-se amb el Departament d’Interior, a un nivell d’interlocució adequat per tractar la problemàtica de les acreditacions visuals dels periodistes administrades pel Col·legi de Periodistes de Catalunya des de 2009.

Hem fet la petició en escrits entrats a Registre (29·01 i 10·10·2014 / 16·11·2017), personalment al conseller d’Interior Sr. Jordi Jané a través del grup parlamentari de Junts pel SI (desembre de 2016),  també mitjançant el Vicepresident Sr. Oriol Junqueras que ens va notificar (amb Registre de sortida de 03·02·2017) que havia traslladat el dossier al Departament d’Interior, i més recent per e-mail a la Cap de l’Àrea de Comunicació dels Mossos (ACO), Sra. Plaja, el 28 de març d’enguany.

A data d’avui, cap d’aquestes múltiples gestions ha merescut resposta del Departament d’Interior.

En aquest context, el Sindicat va decidir no participar el passat 28 de març en una reunió d’aparent baix nivell, confosament convocada per l’Àrea de Comunicació dels Mossos (ACO) amb menys de 24 hores d’antelació i sense fer-hi constar l’ordre del dia ni tampoc els assistents (només que per part dels Mossos hi anirien -per aquest ordre- la Cap de l’ACO i “un representant de Prefectura de Policia”).

Resulta, però, que a aquesta reunió del 28M hi van assistir -per aquest altre ordre- l’actual màxim responsable de la Policia catalana amb l’article 155, comissari Ferran López, acompanyat de la cap de l’ACO, i que s’hi van tractar amb la degana del Col·legi de Periodistes (CPC) Sra. Bonet i el President del Sindicat de Periodistes (SPC) Sr. Espuny, assumptes que nosaltres hem demanat en debades parlar-ne des de fa anys. El CPC va publicar l’endemà un comunicat de la trobada que hi dissentim en la forma i en el fons.

El Col·legi de Periodistes no ens representa

En la forma perquè el CPC ha incomplert, un cop més, el punt 5è de l’acord signat el 29·07·2009 per l’aleshores degà Josep Carles Rius, que estableix la participació representativa de l’SPC i del nostre sindicat en la comissió mixta Periodistes / Mossos per al seguiment del protocol sobre acreditacions visuals de l’any 2009.

En el fons, perquè el Col·legi de Periodistes no ens representa per res i expressem el nostre rebuig als següents aspectes del comunicat original (posteriorment suavitzat sense fer-hi constar els canvis introduïts) que han pogut llegir centenars o milers de persones en el seu web:

1. “Des del Col·legi de Periodistes i l’SPC recordem que l’ús d’armilles i braçals, tots dos, són obligatoris per cobrir qualsevol situació on intervingui la força pública”.

Doncs no. El dret a la informació no està subjecte a la utilització d’una peça de roba (ni simultàniament de les dues que té a la venda el Col·legi). Les acreditacions visuals dels periodistes no són obligatòries i, a més, n’hi ha de diferents colors (blanc a España, butà a Catalunya, etc.)

El braçal de premsa pot ser d’utilitat pels qui han de treballar a curta distancia, principalment fotògrafs i càmeres. De fet, els informadors gràfics hem autogestionat sempre aquesta eina, fins 2009 que vam unificar-la i l’acreditació comuna va passar a ser administrada en solitari pel Col·legi de Periodistes. Des de llavors, el CPC ha massificat i descontrolat l’acreditació visual que va fer extensiva a tots els periodistes  i va desvirtuar-la del tot quan va facilitar-ne una dotzena al Departament d’Interior.

Val a dir, doncs, que els únics que estan obligats per llei a anar visualment identificats són els policies, i és una befa que portin el número només a l’esquena quan actuen amb armilla: la dificultat d’identificar-los afavoreix la impunitat.

1. “Les tres parts han acordat realitzar una jornada formativa en ordre públic perquè periodistes i agents de l’àrea de la Brigada Mòbil posin en comú les seves problemàtiques a l’hora de treballar en manifestacions”.

No som els periodistes qui necessitem formació, sino principalment els membres de la Brigada Mòbil (BRIMO) que vulneren cada dos per tres el dret a la informació.

1. “només es podrà fer reclamacions, queixes o denúncies amb garanties si el professional va degudament identificat amb armilla i braçal.”

No és veritat. D’entrada perquè no és la mateixa cosa fer un tuit -això ho fa la degana Neus Bonet- que posar una denuncia, que això altre ho fa el Sindicat de la Imatge UPIFC. Si el Sindicat recomana anar visualment identificats com a periodistes no és perquè sigui obligatori ni tampoc perquè d’altra forma no s’hi pugui fer res, sinó perquè és més viable posar la demanda per violació del dret fonamental a la informació. És cínic parlar de “garanties” per part del Col·legi de Periodistes que no es gasta ni cinc en la defensa jurídica dels professionals que són agredits/des lluint l’acreditació que els hi ven per 30 €.

#stopimpunitat  Suport del Sindicat a dues querelles contra 8 agents dels Mossos, inclusivament per “temptativa d’homicidi”

En relació als successos dels passats dies 23 i 25 de març, a Barcelona, quan professionals de la informació que cobrien les protestes per l’empresonament de més polítics catalans van ser agredits pels Mossos d’Esquadra, el Sindicat no tan sols condemna els fets lamentables, sinó que dóna suport efectiu a les dues querelles presentades ahir 10 d’abril davant els Jutjats de Barcelona, que inclouen diversos delictes contra la integritat com una temptativa d’homicidi del conductor que va remetre amb la furgoneta de la BRIMO que conduïa a gran velocitat, posant en greu risc a un fotògraf afiliat, entre d’altres.

Per tot això MANIFESTEM
  • Farem tot el que estigui al nostre abast en defensa de la llibertat d’informació i per evitar la impunitat de les agressions policials, i en particular les que afecten als afiliats i afiliades.
  • Reclamen l’immediat reconeixement mutu de les respectives acreditacions visuals dels periodistes catalans i espanyols.
  • Exigim al Departament d’Interior que els números dels agents siguin sempre visibles també en la part frontal dels equipaments i dels uniformes.
  • Demanem que el Departament d’Interior s’obri al diàleg sobre tots els assumptes referenciats en aquest comunicat així com en els escrits entrats a Registre. No podem admetre el silenci administratiu en qüestions que afecten la seguretat dels informadors gràfics, i no podem acceptar com a vàlids pel nostre sector els acords adoptats per sorpresa d’esquena al sindicat que aplega la majoria de fotògrafs de premsa organitzats a Catalunya.
  • Igualment demanem als Mossos d’Esquadra informació sobre les reunions de la comissió mixta Periodistes/Mossos, així com còpia de les actes de les reunions que el nostre Sindicat va participar.
  • Reclamem al Col·legi de Periodistes el compliment dels acords que va arribar amb aquest sindicat sobre la comissió mixta Periodistes/Mossos d’Esquadra, i que doni assistència jurídica als professionals que acredita quan són agredits/des per la policia.

Consell Directiu

Barcelona, 11 d’abril de 2018